EU Ecolabel nedir?
Avrupa Birliği (AB)
ülkelerinde çeşitli çevre etiketlerinin hazırlanması ve
yaygınlaştırılması amacıyla, tüm üye ülkeler için geçerli AB çevre
etiketi geliştirilmesi çalışmaları başlatılmış ve Bakanlar
Konseyinin 23 Mart 1992 tarihli 880 sayılı Tüzüğü[1]
ile AB Eko-etiketi (EU Ecolabel) çevre etiket sistemi kurulmuştur. Bağımsız bir organ olan Avrupa
Birliği Eko-Etiket Kurulu, ürün ekolojik kıstasları ve tüm üretim aşamalarını göz
önünde bulundurarak AB Eko-etiketini vermektedir. Kıstasların belirlenmesinde Yaşam Döngüsü
Değerlendirmesi (Life Cycle Assessment) çalışmaları esas alınmaktadır. Diğer
bir deyişle ürün için hammadde temininden üretimine, dağıtımından tüketimine ve
berterafına kadar olan bütün evreler dikkate alınmaktadır.
Avrupa Birliği’nin (EC) 1980/2000[2]
numaralı yasası ile Eko-Etiket yasası iyileştirilmiş ve etkinliğinin
artırılması için politik amacı ve prensipleri güçlendirilmiştir. Uygulamada
elde edilen deneyimler neticesinde 2009 yılında yeniden düzenlenmiştir[3].
Bu düzenlemeyle AB bünyesinde geliştirilen diğer direktiflere (Enerji tüketen
ürünlerde Eko tasarım, Çevre Eylem Programı, Sürdürülebilir Kalkınma
Stratejileri ve İklim Değişikliği Programı, Yeşil Kamu İhale Eylem Planları)
uyumlaşması sağlanmıştır.
Bir çiçek amblemi ile simgelenen ve Avrupa Birliği
çiçeği olarak da isimlendirilen AB Eko-Etiketi, üretim ve tüketim araçlarının
çevreye saygılı olduğunu göstermektedir. AB Eko-Etiketi, üreticileri çevre
dostu ürünlerin üretilmesinde teşvik ederken, tüketicilere de alışverişlerinde
bilgilendirici ve seçim yapabilme fırsatları tanımaktadır. Bugün AB Eko-Etiketi
çok geniş bir ürün ve hizmet yelpazesini kapsamakta olup, yeni ürün grupları
sürekli olarak ilave edilmektedir.
Basit bir ambleme sahip olmasına rağmen, temelindeki
çevre kıstasları çok kapsamlıdır ve çevreye duyarlı sadece en iyi ürünlerin AB
Eko-Etiketini taşıma hakkı vardır. Dahası, tüketicilerin gerçekten güvendiği
bir etikettir. Kıstasları Avrupa düzeyinde, uzmanların geniş istişaresi
sonrasında kabul edilmiş olan AB Eko-Etiketi, ürünün yüksek çevre ve performans
standartlarına uygunluğu doğrulandıktan sonra verilmektedir.
AB Eko-Etiketi, ülkemizde henüz verilmemektedir. Sadece
AB’ye tam üye olan ülkelerde Yetkili Kurumlar tarafından verilen AB Eko-Etiketi’ne
dünyanın her yerinden başvurular yapılabilmektedir. Gönüllülük esasına dayanan
ve tüketicilerin çevre dostu ürünlere yönelmesini öngören bu sistemin ülkemizde
yaygınlaşmasının başlaması ile birlikte üreticiler açısından da Eko-Etiketli
ürünler için teşvik ve uluslararası pazarlara girebilmede avantaj oluşturacağı
belirtilmektedir.
EU Ecolabel verilen ürün grupları
Avrupa
Eko-Etiketi, üretimin birçok alanında olduğu gibi turistik konaklama
hizmetlerinin de içinde bulunduğu artan sayıda ürün gruplarını da kapsar. Her
ürün grubu için kıstaslar ürünün tüm yaşam döngüsü boyunca çevresel etkilerini
içeren kapsamlı çalışmalar sonucunda tespit edilmiştir. Bu kıstaslar normalde
üç yıl süreyle geçerlidir.
Böylelikle
teknik gelişmeler ve piyasa değişiklikleri dikkate alınarak düzenli olarak
iyileştirme imkânı sağlanmış olur. Avrupa Eko-Etiketi alabilmek için söz konusu
ürünün tüm kıstaslara, en iyi uygulama ve performans koşullarına uyması
zorunludur. Şubat 2012 itibariyle
aşağıdaki gruplar altında toplanan ürünlere AB Eko-etiketi verilmektedir (Konu
ile ilgili tek Türkçe sitesi www.eko-etiket.org sitesinden yenilemeler takip edilebilir):
· Temizlik kimyasalları (Genel temizleyiciler)
· Bulaşık makinası detarjanı
· Bulaşık yıkama detarjanı
· Çamaşır detarjanları
· Sabun, Şampuan ve Saç kremleri
· Endüstriyel çamaşır detarjanları
· Giyim/Tekstil ürünleri
· Ayakkabılar
· Boya ve vernikler
· Masaüstü bilgisayarları
· Dizüstü bilgisayarları
· Televizyonlar
· Sert kaplamalar (Seramik karolar, mermerler, v.s.)
· Ahşap kaplamalar (Laminatlar)
· Tekstil kaplamalar
· Ahşap mobilyalar
· Bahçe işleri
· Ampuller
· Isı pompaları
· Endüstriyel yağlar
· Yatak takımları (Şilteler)
· Kağıt ürünleri (Gazete, Baskı, kopya ve grafik, tuvalet kağıtları)
· Oteller/Turistik konaklama tesisleri
· Musluk ve duş başlıkları
· Tuvalet ve pisuvarlar
· Emici hijyen ürünleri
· Emici hijyen ürünleri
İstatistikler
AB Eko-Etiketi başvurusunda bulunan firma sayısı ve bu etiketi alan ürünlerin sayısı her geçen gün artmaktadır. Özellikle son yıllarda Avrupa pazarında çevreye etkisi az olan ürünlere olan ilginin artması nedeniyle başvuru sayısı önemli derecede artma göstermiştir (Şekil 1).![]() |
Ülkelere göre EU Ecolabel alan ürün grubu sayısı |
Ürün grupları bazında incelendiğinde (Şekil 2) sert kaplamalar (doğal taşlar, aglomere taş,
beton kaplama üniteleri, mozaik çini, seramik karo ve kiremitler), iç-dış cephe
boya ve vernikler, televizyonlar, genel ve sıhhi temizlik ürünleri, kâğıt
ürünleri ve tekstil önde gelmektedir.
![]() |
Ürün gruplarına göre EU Ecolabel |
AB Eko-etiketi alan ülkeler sıralamasında Fransa, Kore,
İspanya ve Finlandiya’nın önünde İtalya lider konumda bulunmaktadır. Turistik
tesis, temizlik kimyasalları, kamp yerleri, tekstil ve sert kaplamalar ürün
grupları İtalya’da en önde gelen ürün grupları olarak öne çıkmaktadır. Metsims Sustainability Consulting Türkiye'de EU Ecolabel hizmetleri veren ve çalışmaları Avrupa Komisyonu tarafından tanınan tek danışmanlık firmasıdır.
Dr. Hüdai Kara
Kurucu Ortak, Metsims Sustainability Consulting
[1] Council Regulation (EEC) No 880/92 of 23 March 1992 on a Community
eco-label award scheme
[2] Regulation (EC) No 1980/2000 of the European Parliament and of the
Council of 17 July 2000 on a revised Community eco-label award scheme
[3] Regulation (EC) No 66/2010 of the European Parliament and of the
Council of 25 November 2009 on the EU Ecolabel
No comments:
Post a Comment